Utdanningsdirektoratet fornøyd etter besøk

I forbindelse med at Stor-Elvdal kommune deltar i Læringsmiljøprosjektet i pulje 7, kom Utdanningsdirektoratet på besøk 16. mai, sammen med representanter fra Læringsmiljøsenteret i Stavanger og Statsforvalteren i Innlandet. Kommunen fikk svært gode tilbakemeldinger på arbeidet som er lagt ned så langt i prosjektet.

Utdanningsdirektoratet (Udir) besøker hvert semester kommuner som deltar i Læringsmiljøprosjektet. Denne våren falt valget på Stor-Elvdal. De ønsket å møte representanter fra barnehage- og skoleeier og PPT, samt styrer og rektorer som deltar i prosjektet. Udir hadde med seg representanter fra Læringsmiljøsenteret i Stavanger og Statsforvalteren. Kommunebesøkene gir direktoratet nyttig kunnskap om hvordan prosjektet fungerer og gir grunnlag for oppdatering og videreutvikling.

Sektorleder Grethe Fjellberg ønsket velkommen og presenterte kommunen og status på prosjektet på overordnet nivå før barnehagene og skolene presenterte hvordan de har jobbet med utviklingsarbeidet. En suksessfaktor er å synliggjøre for alle at det er en rød tråd i alt utviklingsarbeid i barnehage og skole. Videre er det avgjørende med god struktur og planer.

Underveis i presentasjonene ble det gitt tilbakemeldinger fra Udir, Læringsmiljøsenteret, Statsforvalteren og PPT. Kommunen fikk svært gode tilbakemeldinger på arbeidet som er lagt ned av alle ansatte. Det ble særlig fremhevet at det er god struktur på arbeidet og at veilederne fra Læringsmiljøsenteret og representanten fra Statsforvalteren er imponert over hva ledere og ansatte har fått til. PPT ga også gode tilbakemeldinger på at det jobbes godt i barnehagene og skolene og var tydelige på at det er enklere for dem å gi veiledning når de er påkoblet utviklingsprosjekter.  Udir sa i sin tilbakemelding at arbeidet med Læringsmiljøprosjektet i Stor-Elvdal er forbilledlig. Kommunen ga tilbakemelding om at de var fornøyd med veiledningen og innholdet i fagsamlingene med Læringsmiljøsenteret og samlingene med Utdanningsdirektoratet.

Vi takker så mye for besøket og ønsker velkommen igjen.