Stor-Elvdal kommune har blitt en Syngende kommune!

Søknad om å få bli «Syngende kommune» ble sendt inn av kommunen ved kulturavdelingen i desember, og vi ble godkjent uten forbehold på bakgrunn av det vi allerede får til, hva vi har tenkt å gjøre, og ikke minst et bredt sammensatt sangutvalg ledet av vår dyktige og inspirerende sangpedagog Gry Oda Ulvmoen Myrbakken.

I 3 år skal vi være med i prosjekt ledet av organisasjonen «Krafttak for sang». I løpet av perioden får vi hjelp og inspirasjon til:

• Å utvikle nye sangtilbud for forskjellige aldersgrupper
  • Å inspirere til å synge sammen der folk møtes
  • Å utvikle Stor-Elvdal sin egen sangbok: Vårt felles repertoar.

Sangutvalget

Sangutvalget er en gruppe på 10 entusiastiske personer som representerer både kommunen og det frivillige sang- og musikklivet. Disse er med:

• Gry Oda Ulvmoen Myrbakken, leder
  • Marita Grøtan Heggstad
  • Torbjørg Hem
  • Per Modal
  • Malin Giæver
  • Rønnaug Andreassen
  • Ane Eriksen Hamilton
  • Janne Mellum
  • Kirsten Myrbakken
  • Hanne Lyng
  • Marieke Gonlag-Schrijvers
Allsangtirsdag på frivilligsentralen - Klikk for stort bilde SEK

Hvorfor?

Vi er flere som opplever at det å synge ikke lenger er en naturlig dag av hverdagen vår. Vi merker det i skole, vi merker det på 17. mai. Når vi ikke lenger synger sammen mister sangen sin iboende og samlende kraft. Enmeningsfylt uttrykksmåte går tapt.

Vi tror at fellessang har positive ringvirkninger i et lokalsamfunn. Det kan dreie seg om fysisk og mental helse, sosiale forhold som fellesskapsfølelse eller identitetsfølelse, eller det kan dreie seg om læring og dannelse.

Vi ønsker å ta sangen tilbake, som en naturlig del av det å være til. For alle som vil. Med den stemmen vi har.

Satsingsområder første prosjektår:

Stor-Elvdal har allerede mange tilbud som holder sangen i gang. Det være seg sang-sans-samlinger i barnehagene, skolekor på barneskole, sangstunder på alders-og sykehjem, 3 forskjellige voksenkor, allsangtirsdager på aktivitetshuset osv.

I første prosjektår ønsker vi å videreutvikle disse, samt å finne på noe nytt, som f.eks generasjonssang på Moratunet, allsangkvelder rundt på grendehusene våre og å by opp til en sang der folk allikevel møtes, om det er på språkkafé eller kommunestyremøte.

I tillegg har vi lagt opp til 2 store «happeninger»:

Kaupangrmartn

I samarbeid med martnskomitéen legger vi opp til mye sang både under martnsåpningen og som eget arrangement rett etter åpningen. Et band er satt sammen i den anledning, for å lose oss gjennom sanger for enhver smak, fra «Jeg gikk en tur på stien» og «Haba, haba», via «Let it go» til «Levva livet» og «Optimist». Vi håper folk i alle aldre møter opp og gir allsangen et løft!

Resten av martn har Stor-Elvdal Syngende kommune egen stand på det lokale markedet, med konkurranse, informasjon og mulighet for innspill: Hvis DU har forslag til sangtilbud du ønsker deg eller sågar sanger du ønsker å synge, kom med det!

Vi afsynger dagens sanger hver dag kl. 13 fra stand’n vår. Alle er velkomne til å være med!

Oppstartsfest for Stor-Elvdal syngende kommune

Sangutvalget inviterer til konsert med allsang i Storstua onsdag 28. august kl. 18-20. Arrangementet er gratis og åpent for alle, og vi starter kvelden med høytidelig åpning i foajéen. Ta med deg mor, far, bestemor, bestefar, barnebarn eller naboen, og kom til en hyggelig konsertkveld med allsang for store og små!

Medvirkende blir blant annet: Ane og Stephen, barn og unge, Mikaelskoret, Marita og Adam, Corvus Corax, Tjeerd, Koppang mandskor, Gry Oda og Jan Tore.

Mulige overraskelser

Følg med på FB, hjemmeside og plakattavle for mer informasjon og eventuelle endringer, og kontakt gjerne en av oss om du har spørsmål eller ønsker å bidra med ett eller annet!

Hilsen Sangutvalget i Stor-Elvdal