Kommunedirektøren avslutter arbeidsforholdet i Stor-Elvdal kommune

Kommunedirektøren sendte i dag alle ansatte et brev angående sin arbeidssituasjon og oppsigelse av sin konstituering som kommunedirektør. Se teksten nedenfor.

Det er med beklagelse jeg med dette meddeler at jeg trekker meg fra stillingen som konst. kommunedirektør i Stor-Elvdal kommune. Det er ikke en ønsket situasjon det som Stor-Elvdal nå står oppe i og det er en situasjon hvor jeg mener det ikke blir gitt handlingsrom til å jobbe med oppgavene vi er satt til å løse.

De siste ukers medieoppmerksomhet har for alvor synliggjort de problemer som kommunen står overfor. Det er også en politisk splittelse hvor jeg opplever at en andel folkevalgte ønsker å fremme mistillitsforslag, synliggjort i kommunestyret 7. desember men som da ikke ble realitetsbehandlet. Men det har vært en følelse av begynnende mistillit allerede fra første kommunestyremøte i september.

Bakgrunnen for denne mistilliten henger sammen med årsaken til at det ble foretatt en konstituering av kommunedirektør hvor mandatet var å konkret se på 3 ting; økonomi, håndtering av sak skolemiljø og varsel mot sektorleder Helse og velferd. Dette kom også frem i kommunestyremøte 7. desember.  Som det der fremkom har jeg gjort mine vurderinger av disse sakene og de er avsluttet. Men vi forholder oss selvfølgelig til at vi skal rette avvik innen 31.1 når det gjelder rapport skolemiljø fra Statsforvalter.

Den økonomiske situasjonen er krevende og det vil være et kontinuerlig arbeid å jobbe med å forbedre denne. I de to andre sakene er det enkelte folkevalgte som ikke er fornøyd med håndteringen eller resultatet.

Stor-Elvdal kommune har forbedringspotensiale på mange områder, men dette bør løses i fellesskap med de ressursene vi har tilgjengelig. Vi har ingen hender å miste!  Samtidig har vi alle noe vi kan forbedre noe annet ville vært unaturlig, og vi har alle et felles ønske om å levere gode tjenester til våre innbyggere.

Jeg har som konstituert blitt satt i en posisjon hvor jeg ikke anser at jeg får utøvd rollen som kommunedirektør. Jeg ser det derfor som hensiktsmessig at jeg avslutter min jobb nå.

Jeg beklager overfor alle dere som stiller dere bak meg og som har støttet meg.

Jeg vil fungere frem til ny konstituering er gjort, men vil kun være på Koppang etter behov.

Mvh

Jan Inge Røe