Invitasjon til informasjonsmøter og webinarer om hundens dvergbendelmark hos elg

Prosjektet «ElgMark» inviterer lokale grunneiere/valdansvarlige, fallviltjegere, viltansvarlige, representanter fra slakterier med viltmottak, og jaktledere til informasjonsmøter og webinarer - høsten 2024.

Bakgrunn:

Vinteren 2022 ble hundens dvergbendelmark, Echinococcus canadensis G10, påvist hos en elg felt i Stor-Elvdal. Dette var den første påvisningen hos elg i Norge. I jaktsesongen 2023 ble fire tilfeller påvist i Røros (1) og Åmot (3) kommuner.
Parasitten lever i tarmen til hundedyr som skiller ut egg i avføringen. Hjortedyr som får i seg egg fra miljøet kan utvikle parasittblærer i indre organer. Selv om parasitten også kan smitte til mennesker finnes det få kjente smittetilfeller på verdensbasis. Tidligere er parasitten påvist hos flere ville arter i Finland og hos elg og ulv i Sverige. Utbredelsen i Norge er ukjent.

Prosjektet ElgMark:

ElgMark er et samarbeid mellom Høgskolen i Innlandet (Evenstad), Veterinærinstituttet, Mattilsynet, 4 fylkeskommuner og 38 kommuner. Vi ønsker å øke oppmerksomheten om denne parasitten i den kommende jaktsesongen for å innhente mer kunnskap om dens utbredelse og de helsemessige effektene infeksjonen har for elgen. Dersom jegere oppdager mistenkelige forandringer i indre organer hos elg eller andre hjortedyr felt i jaktsesongen eller hos fallvilt er det ønskelig at Mattilsynet kontaktes for en vurdering.
Som en del av prosjektet inviterer vi til fire fysiske møter og et digitalt møte for å spre informasjon til nøkkelpersoner i de støttende kommuner. Formålet med møtene er å informere om parasitten, hvordan den gjenkjennes, samt rutiner for innsendelse og varsling.

Deltagere:

Vi inviterer lokale grunneiere/valdansvarlige, fallviltjegere, viltansvarlige, representanter fra slakterier med viltmottak, og jaktledere (eller representant fra jaktlaget f. eks feltkontrollør). m. fl. fra de ulike kommunene som støtter ElgMark.

Forelesere:

Andrea Miller Førsteamanuensis/veterinær, Høgskolen i Innlandet, Evenstad
Malin Rokseth Reiten Fagansvarlig vilthelse, Veterinærinstituttet Ås
Mattilsynet Lokale inspektører (avhengig på tilgjengelighet)

Påmelding FYSISKE MØTER
Påmeldingsfrister fysiske møter (begrenset plass): Møte 1-3 – 27. aug, Møte 4 – 9.sept

Påmelding WEBINAR
Påmeldingsfrist webinar (ubegrenset plass): 19. sept (innen kl.10:00)

Fysiske møter

kl. 18:00 – 20:00
Møte 1) 2. september Røros, Storstuggu (120 stk)
Møte 2) 3. september Rena, HINN (300 stk)