Tjenestebeskrivelser og tildelingskriterier for helse og mestring i Stor-Elvdal kommune

1 Tjenester i helse og mestring i Stor-Elvdal kommune

Ikke lovpålagte tjenester:

  • Velferdsteknologi
  • Matombringing
  • Kommunal bolig

 Lovpålagte tjenester:

  • Dagaktivitetstilbud
  • Personlig assistanse – herunder praktisk bistand, opplæring(eksempelvis hjemmehjelp)
  • Brukerstyrt personlig assistanse
  • Boveiledning
  • Støttekontakt
  • Helsetjenester i hjemmet (hjemmesykepleie, psykisk helsearbeid)
  • Omsorgsstønad
  • Avlastning i kommunal bolig ellet privat hjem?
  • Korttidsopphold som avlastning i institusjon
  • Korttidsopphold i institusjon
  • Kommunal akutt døgnopphold (KAD)
  • Langtidsopphold i institusjon
  • Individuell plan/koordinator
  • Rus- og psykisk helsetjeneste

Hva kan du forvente av oss

Dette er felles for alle tjenestene. Mer utfyllende forventninger er omtalt under hvert enkelt tjenestetilbud.

  • Alt helsepersonell har taushetsplikt
  • Du vil bli møtt med respekt og høflighet
  • Mottatt søknad behandles av tildelerenheten
  • Søknad for tjenester blir behandlet og tildeling av tjenester vil foregår etter individuell vurdering
  • Skriftlig vedtak med tjenestebeskrivelse vil bli sendt ut til søker
  • Tjenester blir utført i tråd med tildelt vedtak
  • De tjenestene som ytes, er faglig forsvarlige og tilstrekkelige for å dekke grunnleggende behov
  • Tjenestetilbudet blir løpende evaluert. Ved evaluering eller endring av behov/funkjsonsnivå fylles endringsmelding ut og sendes Tildelerenheten
  • Vedtak kan påklages
  • Du får relevant informasjon om tjenester innen pleie-, rehabilitering- og omsorgstjenesten i Stor-Elvdal kommune

 Hva forventer vi av deg

  • Dette er felles for alle tjenestene. Mer utfyllende forventninger er omtalt under hvert enkelt tjenestetilbud.
  • Oppgi nødvendige opplysninger og / eller fullmakt til innhenting av opplysninger som er relevante for tildeling og utførelsen av tjenesten
  • Du gjør deg kjent med innhold i vedtaket
  • Er det husdyr i hjemmet, skal det sørges for at disse ikke er til sjenanse for tjenesteyter
  • Du opptrer høflig og har respekt for tjenesteutøver som person
  • Om det røykes i hjemmet, skal det sørges for god utlufting før ansatte kommer
  • Ved endring av behov kontaktes tjenesteyter eller tildelerenheten
  • Ansatte skal ikke kontaktes privat
  • Ansatte skal ikke kontaktes utenfor arbeidstid (kommunen har vakttelefoner oppført på hjemmesiden)
  • Vedtak kan påklages.

Generelle kriterier for tildeling

  • Det må foreligge en søknad eller faglig vurdering
  • Søknader om tildeling av kommunale tjenester vurders av tildelerenheten
  • Det kreves at hjemmet er utstyrt med nødvendig og tilpasset utstyr i husholdningen til utførelse av arbeidsoppgavene om matombringingen medfører bistand til oppvarming av maten (mikrobølgeovn/airfryer).
  • Hus eller ringeklokke må være merket med nummer og navn. På vinteren må vei være brøytet og strødd slik at tjenesteutøver kan komme fram til ytterdør.
  • God hygiene er viktig både for tjenestemottaker og tjenesteutøver. Det skal være flytende såpe/håndsprit og tørkepapir tilgjengelig.
  • Det forutsettes at det ikke røykes mens tjenesteutøver er på besøk, og at det luftes ut før den kommer.
  • Tjenestemottakere som har husdyr må sørge for at disse ikke er til sjenanse for tjenesteutøver. Dyr skal ikke gå løse inni eller utenfor huset når tjenesteutøver er til stede.
  • Ved avslag på søknad skal vedtaket være begrunnet. Alle vedtak skal inneholde informasjon om klageadgang, jf. også bestemmelsene i § 19.
  • Du tar kontakt ved behov for informasjon, råd, veiledning og evt. ved klage
Til toppen