1 Tjenester i helse og mestring i Stor-Elvdal kommune
Ikke lovpålagte tjenester:
- Velferdsteknologi
- Matombringing
- Kommunal bolig
Lovpålagte tjenester:
- Dagaktivitetstilbud
- Personlig assistanse – herunder praktisk bistand, opplæring(eksempelvis hjemmehjelp)
- Brukerstyrt personlig assistanse
- Boveiledning
- Støttekontakt
- Helsetjenester i hjemmet (hjemmesykepleie, psykisk helsearbeid)
- Omsorgsstønad
- Avlastning i kommunal bolig ellet privat hjem?
- Korttidsopphold som avlastning i institusjon
- Korttidsopphold i institusjon
- Kommunal akutt døgnopphold (KAD)
- Langtidsopphold i institusjon
- Individuell plan/koordinator
- Rus- og psykisk helsetjeneste
Hva kan du forvente av oss
Dette er felles for alle tjenestene. Mer utfyllende forventninger er omtalt under hvert enkelt tjenestetilbud.
- Alt helsepersonell har taushetsplikt
- Du vil bli møtt med respekt og høflighet
- Mottatt søknad behandles av tildelerenheten
- Søknad for tjenester blir behandlet og tildeling av tjenester vil foregår etter individuell vurdering
- Skriftlig vedtak med tjenestebeskrivelse vil bli sendt ut til søker
- Tjenester blir utført i tråd med tildelt vedtak
- De tjenestene som ytes, er faglig forsvarlige og tilstrekkelige for å dekke grunnleggende behov
- Tjenestetilbudet blir løpende evaluert. Ved evaluering eller endring av behov/funkjsonsnivå fylles endringsmelding ut og sendes Tildelerenheten
- Vedtak kan påklages
- Du får relevant informasjon om tjenester innen pleie-, rehabilitering- og omsorgstjenesten i Stor-Elvdal kommune
Hva forventer vi av deg
- Dette er felles for alle tjenestene. Mer utfyllende forventninger er omtalt under hvert enkelt tjenestetilbud.
- Oppgi nødvendige opplysninger og / eller fullmakt til innhenting av opplysninger som er relevante for tildeling og utførelsen av tjenesten
- Du gjør deg kjent med innhold i vedtaket
- Er det husdyr i hjemmet, skal det sørges for at disse ikke er til sjenanse for tjenesteyter
- Du opptrer høflig og har respekt for tjenesteutøver som person
- Om det røykes i hjemmet, skal det sørges for god utlufting før ansatte kommer
- Ved endring av behov kontaktes tjenesteyter eller tildelerenheten
- Ansatte skal ikke kontaktes privat
- Ansatte skal ikke kontaktes utenfor arbeidstid (kommunen har vakttelefoner oppført på hjemmesiden)
- Vedtak kan påklages.
Generelle kriterier for tildeling
- Det må foreligge en søknad eller faglig vurdering
- Søknader om tildeling av kommunale tjenester vurders av tildelerenheten
- Det kreves at hjemmet er utstyrt med nødvendig og tilpasset utstyr i husholdningen til utførelse av arbeidsoppgavene om matombringingen medfører bistand til oppvarming av maten (mikrobølgeovn/airfryer).
- Hus eller ringeklokke må være merket med nummer og navn. På vinteren må vei være brøytet og strødd slik at tjenesteutøver kan komme fram til ytterdør.
- God hygiene er viktig både for tjenestemottaker og tjenesteutøver. Det skal være flytende såpe/håndsprit og tørkepapir tilgjengelig.
- Det forutsettes at det ikke røykes mens tjenesteutøver er på besøk, og at det luftes ut før den kommer.
- Tjenestemottakere som har husdyr må sørge for at disse ikke er til sjenanse for tjenesteutøver. Dyr skal ikke gå løse inni eller utenfor huset når tjenesteutøver er til stede.
- Ved avslag på søknad skal vedtaket være begrunnet. Alle vedtak skal inneholde informasjon om klageadgang, jf. også bestemmelsene i § 19.
- Du tar kontakt ved behov for informasjon, råd, veiledning og evt. ved klage