9 Støttekontakt
9.1. Lovgrunnlag
Personlig assistanse, herunder praktisk bistand, opplæring og støttekontakt
er hjemlet i helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 nr. 6, bokstav b, (personlig
assistanse, herunder praktisk bistand og opplæring og støttekontakt).
9.2. Målsetting
Formålet med støttekontakt er å bidra til at de som ikke selv klarer å få en
aktiv, sosial og meningsfylt fritid kan få assistanse til dette.
Støttekontakt kan gis individuelt, i gruppe eller i samarbeid med frivillige
lag og foreninger.
9.3. Kriterier for tideling
- Søker har psykiske, sosiale og/eller fysiske funksjonshemminger. Det skal foreligge eventuelle helseopplysninger som tilsier at søker ikke kan ivareta egenomsorg eller er helt avhengig av praktisk eller personlig hjelp for å greie dagliglivets gjøremål.
- Bruker må kunne benytte seg av tilbudet i form av deltakelse på ulike aktiviteter i nærmiljøet.
- Timene skal brukes til deltakelse på kultur og fritidsaktiviteter, nettverksbygging, opplevelse og egenaktivitet.
- Støttekontakt innvilges som hovedregel ikke til personer under 8 år, da denne gruppen sjelden har et selvstendig kultur- og fritidsliv uavhengig av foresatte.
- Ordningen innvilges som hovedregel ikke på grunn av avlastningsbehov hos pårørende.
- Beboere ved institusjoner med heldøgns bemanning og personer med 1:1 bemanning prioriteres som hovedregel ikke ved fordeling av støttekontakttimer.
9.4. Tjenestens innhold
- Gi bistand til deltagelse i ulike aktiviteter/fritidsaktiviteter.
- Gi bistand til deltagelse i sosiale og/eller åndelige aktiviteter.
- Bidra til at bruker får en meningsfull fritid og samvær med andre.
9.5. Oppgaver som ikke inngår for støttekontakt
- Brukere som trenger akutt medisinsk/kirurgisk og psykiatrisk behandling, skal henvises til spesialisthelsetjenesten
- Følge til lege og korttidsopphold på sykehjem
- Hente medisiner på apotek der andre kan utføre dette
- Alminnelig husarbeid
- Hjelp til dyrehold
- Hjelp til flytting
- Tjenesteyter har ikke anledning til å benytte brukerens bankkort for kontantuttak eller handle.
Tjenesteyter skal heller ikke håndtere brukerens kontanter
9.6. Hva kan du forvente av oss?
- Vedtak fattes ut fra kartlagte behov og vurdering av et samlet tjenestetilbud for deg.
- Det opprettes avtale med støttekontakten ut fra vedtakets innhold.
- Du og støttekontakten bestemmer selv hva tiden skal brukes til.
- Støttekontakten er fleksibel innenfor Arbeidsmiljølovens og oppdragets rammer.
- Støttekontakten er informert om sin rolle og sine plikter.
- Støttekontakten har taushetsplikt.
9.7. Hva vi forventer av deg
- Du betaler for deg selv ved ulike arrangementer og aktiviteter.
- Støttekontakt får beskjed av deg i god tid dersom avtaletidspunktet må endres.
- Du gir uttrykk for hva du ønsker å bruke tiden til sammen med støttekontakten.
- Du tar del i kartleggingssamtale/evalueringssamtale før vedtak fattes.
- Opptrer høflig og har respekt for tjenesteyter
- Du gjør deg kjent med innholdet i vedtaket
- Sørge for at husdyr ikke er til sjenanse for tjenesteyter
- Tjenesten ytes med fokus på egenmestring
- Tjenesteyter vil samhandle med bruker om utførelse av tjenesten. Når du mottar tjenester i hjemmet, blir hjemmet automatisk tjenesteyters arbeidsplass. Det forventes at du bidrar til å skape en god arbeidsplass for tjenesteyter jf. bestemmelsene i arbeidsmiljøloven, og evt. nødvendig tilrettelegging i boligen aksepteres, for eksempel hjelpemidler og ommøblering
- Tjenesteutøver plikter å bistå tjenestemottaker med å fremskaffe relevant informasjon om kommunens tjenester
- Tjenesten ytes og dokumenteres i henhold til vedtak
- Det utarbeides tiltaksplaner i forhold til tjenestene
- Tjenester i hjemmet kan ikke tilbys i situasjoner der tjenestemottaker eller andre i husholdningen viser truende eller voldelig adferd (med mindre tjenestebehovet er hjemlet i pasient- og brukerrettighetsloven §4A-1). Tjenesteutøver vil melde fra til annen instans (eks. lege, spesialisthelsetjenesten eller politiet) dersom det vurderes at det er behov for det
- Viser hensyn i forhold til røyking innendørs og lar være å røyke i tjenesteyters nærvær
- Sørge for at veien er fremkommelig og trygg uansett årstid
- Du gir beskjed snarest mulig dersom det oppstår akutte situasjoner eller ved andre tilfeller der du ikke har behov for assistent
- Sørge for å ha nødvendig utstyr tilgjengelig for utøvelse av personlig og praktisk bistand
- God hygiene er viktig både for tjenestemottaker og tjenesteutøver. Det skal være flytende såpe/håndsprit og tørkepapir tilgjengelig
- Det kreves at hjemmet er i en slik stand at tjenesteyter kan utføre arbeidet.
- Personalet skal ikke motta personlige gaver eller penger
9.8. Praktiske opplysninger
- Tjenesten er gratis, men du som trenger støttekontakt, må selv betale egne utgifter.
- Rammene for oppdraget (målsetting, antall timer, kjøreordning, utgiftsdekning) er beskrevet i vedtaket ditt og i oppdragskontrakt til støttekontakten.