Tjenestebeskrivelser og tildelingskriterier for helse og mestring i Stor-Elvdal kommune

9 Støttekontakt

9.1. Lovgrunnlag

Personlig assistanse, herunder praktisk bistand, opplæring og støttekontakt
er hjemlet i helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 nr. 6, bokstav b, (personlig
assistanse, herunder praktisk bistand og opplæring og støttekontakt).

9.2. Målsetting

Formålet med støttekontakt er å bidra til at de som ikke selv klarer å få en
aktiv, sosial og meningsfylt fritid kan få assistanse til dette.
Støttekontakt kan gis individuelt, i gruppe eller i samarbeid med frivillige
lag og foreninger.

9.3. Kriterier for tideling

  • Søker har psykiske, sosiale og/eller fysiske funksjonshemminger. Det skal foreligge eventuelle helseopplysninger som tilsier at søker ikke kan ivareta egenomsorg eller er helt avhengig av praktisk eller personlig hjelp for å greie dagliglivets gjøremål.
  • Bruker må kunne benytte seg av tilbudet i form av deltakelse på ulike aktiviteter i nærmiljøet.
  • Timene skal brukes til deltakelse på kultur og fritidsaktiviteter, nettverksbygging, opplevelse og egenaktivitet.
  • Støttekontakt innvilges som hovedregel ikke til personer under 8 år, da denne gruppen sjelden har et selvstendig kultur- og fritidsliv uavhengig av foresatte.
  • Ordningen innvilges som hovedregel ikke på grunn av avlastningsbehov hos pårørende.
  • Beboere ved institusjoner med heldøgns bemanning og personer med 1:1 bemanning prioriteres som hovedregel ikke ved fordeling av støttekontakttimer.

9.4. Tjenestens innhold

  • Gi bistand til deltagelse i ulike aktiviteter/fritidsaktiviteter.
  • Gi bistand til deltagelse i sosiale og/eller åndelige aktiviteter.
  • Bidra til at bruker får en meningsfull fritid og samvær med andre.

9.5. Oppgaver som ikke inngår for støttekontakt

  • Brukere som trenger akutt medisinsk/kirurgisk og psykiatrisk behandling, skal henvises til spesialisthelsetjenesten
  • Følge til lege og korttidsopphold på sykehjem
  • Hente medisiner på apotek der andre kan utføre dette
  • Alminnelig husarbeid 
  • Hjelp til dyrehold
  • Hjelp til flytting
  • Tjenesteyter har ikke anledning til å benytte brukerens bankkort for kontantuttak eller handle. 

Tjenesteyter skal heller ikke håndtere brukerens kontanter

9.6. Hva kan du forvente av oss?

  • Vedtak fattes ut fra kartlagte behov og vurdering av et samlet tjenestetilbud for deg.
  • Det opprettes avtale med støttekontakten ut fra vedtakets innhold.
  • Du og støttekontakten bestemmer selv hva tiden skal brukes til.
  • Støttekontakten er fleksibel innenfor Arbeidsmiljølovens og oppdragets rammer.
  • Støttekontakten er informert om sin rolle og sine plikter.
  • Støttekontakten har taushetsplikt.

9.7. Hva vi forventer av deg

  • Du betaler for deg selv ved ulike arrangementer og aktiviteter.
  • Støttekontakt får beskjed av deg i god tid dersom avtaletidspunktet må endres.
  • Du gir uttrykk for hva du ønsker å bruke tiden til sammen med støttekontakten.
  • Du tar del i kartleggingssamtale/evalueringssamtale før vedtak fattes.
  • Opptrer høflig og har respekt for tjenesteyter  
  • Du gjør deg kjent med innholdet i vedtaket
  • Sørge for at husdyr ikke er til sjenanse for tjenesteyter 
  • Tjenesten ytes med fokus på egenmestring    
  • Tjenesteyter vil samhandle med bruker om utførelse av tjenesten. Når du mottar tjenester i hjemmet, blir hjemmet automatisk tjenesteyters arbeidsplass. Det forventes at du bidrar til å skape en god arbeidsplass for tjenesteyter jf. bestemmelsene i arbeidsmiljøloven, og evt. nødvendig tilrettelegging i boligen aksepteres, for eksempel hjelpemidler og ommøblering  
  • Tjenesteutøver plikter å bistå tjenestemottaker med å fremskaffe relevant informasjon om kommunens tjenester
  • Tjenesten ytes og dokumenteres i henhold til vedtak
  • Det utarbeides tiltaksplaner i forhold til tjenestene
  • Tjenester i hjemmet kan ikke tilbys i situasjoner der tjenestemottaker eller andre i husholdningen viser truende eller voldelig adferd (med mindre tjenestebehovet er hjemlet i pasient- og brukerrettighetsloven §4A-1). Tjenesteutøver vil melde fra til annen instans (eks. lege, spesialisthelsetjenesten eller politiet) dersom det vurderes at det er behov for det
  • Viser hensyn i forhold til røyking innendørs og lar være å røyke i tjenesteyters nærvær 
  • Sørge for at veien er fremkommelig og trygg uansett årstid  
  • Du gir beskjed snarest mulig dersom det oppstår akutte situasjoner eller ved andre tilfeller der du ikke har behov for assistent 
  • Sørge for å ha nødvendig utstyr tilgjengelig for utøvelse av personlig og praktisk bistand 
  • God hygiene er viktig både for tjenestemottaker og tjenesteutøver. Det skal være flytende såpe/håndsprit og tørkepapir tilgjengelig
  • Det kreves at hjemmet er i en slik stand at tjenesteyter kan utføre arbeidet. 
  • Personalet skal ikke motta personlige gaver eller penger

9.8. Praktiske opplysninger

  • Tjenesten er gratis, men du som trenger støttekontakt, må selv betale egne utgifter. 
  • Rammene for oppdraget (målsetting, antall timer, kjøreordning, utgiftsdekning) er beskrevet i vedtaket ditt og i oppdragskontrakt til støttekontakten.
     
Til toppen