Tjenestebeskrivelser og tildelingskriterier for helse og mestring i Stor-Elvdal kommune

6 Personig assistanse - praktisk bistand og opplæring (eksempelvis hjemmehjelp)

6.1. Lovgrunnlag

Personlig assistanse, herunder praktisk bistand og opplæring er hjemlet i helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 nr. 6, bokstav b, (personlig assistanse, herunder praktisk bistand og opplæring og støttekontakt).

6.2. Målsetting

  • Kommunen skal gi praktisk hjelp i hjemmet til de som ikke kan dra omsorg for seg selv, eller som er helt avhengig av praktisk eller personlig hjelp og støtte til å greie dagliglivets gjøremål.
  • Det er et mål for omsorgstjenesten at den skal sette innbyggerne i stand til å bo i eget hjem så lenge som mulig. Tjenesteutøvelsen skal ta utgangspunkt i den enkeltes ressurser og bidra til at brukeren opprettholder eller gjenvinner størst mulig grad av egenmestring.
  • Tjenesten kan ytes i form av veiledning, opplæring, tilrettelegging eller praktisk utførelse av oppgaver bruker ikke kan klare selv.

6.3. Kriterier for tildeling

  • Det foreligger eventuelle helseopplysninger som tilsier at søker ikke kan ivareta egenomsorg eller er helt avhengig av praktisk eller personlig hjelp for å greie dagliglivets gjøremål.
  • Det vil alltid bli vurdert slik at det du kan utføre selv, skal du gjøre selv så langt det er mulig. Dvs. at dersom du selv kan tørke støv ved hjelp av hjelpemiddel, for eksempel vasketralle, blir det ikke innvilget hjelp til støvtørking.

6.4. Tjenestens innhold

Tjenesten kan omfatte hjelp til egenomsorg, personlig stell (eks. dusj) og personrettet praktisk bistand. Den skal bidra til at bruker blir mest mulig selvhjulpen i dagliglivet. Der det er hensiktsmessig skal tjenesten innebære opplæring i dagliglivets praktiske gjøremål (eks. varme mat)

Ernæring

  • Bistand til oppvarming av ferdiglagd middagsmat
  • Bistand til brødmat skjer i form av utlevering av matpakke fra kjøkkenet – Moratunet.

Handling av matvarer

  • Bistand til å bestille nødvendige dagligvarer hos forhandler med faktureringstjeneste, en gang pr. uke.
  • Utlevering av ferdig istandgjorte varer en gang pr. uke.

Nødvendig renhold

  • Enkel rengjøring av rom som er i daglig bruk; støvtørk, gulvvask, støvsuging og vask av bad/WC
  • Bistand til vask av klær (levere/hente ved vaskeriet på Moratunet sykehjem)
  • Bistand til vask av kopper, glass, bestikk og service i oppvaskmaskin
  • Sengetøyskift
  • Rehabilitering/opplæring.
  • Tømming av søppel ved behov.

Oppvarming/fyring

  • Bistand til lett støvsuging av varmepumpe (omfatter ikke noen former for demontering av varmepumpen).
  • Bære ved (hente ferdig istandgjort ved fra vedbod. Omfatter ikke selve anskaffelsesprosessen av ved til vedbod). Bruker må ha egnede vedposer.

6.5. Hva kan du forvente av oss?

  • Søkerens behov kartlegges ved hjemmebesøk, samt helseopplysninger.
  • Tjenesten ytes og dokumenteres i henhold til vedtak.
  • Vedtak om tjenester vil bli løpende evaluert.
  • Renhold bortfaller på helligdager. I sommerferien reduseres bistand til renhold.

6.6. Hva vi forventer av deg

  • Opptrer høflig og har respekt for tjenesteyter  
  • Du gjør deg kjent med innholdet i vedtaket
  • Du er til stede når tjenesten utføres
  • Sørge for at husdyr ikke er til sjenanse for tjenesteyter 
  • Tjenesten ytes med fokus på egenmestring    
  • Når søknad er mottatt vil vi ta kontakt for kartlegging. Dersom det oppstår akutt behov for nødvendig helsehjelp, vil hjelpen bli satt i gang og kartlegging vil bli utført i etterkant. Vedtak fattes så snart som mulig. Det vil kunne være forskjell på den hjelpen som ble iverksatt som akutthjelp og den hjelpen som etter kartlegging av tjenestebehov, fattes i vedtaket 
  • Tjenesteyter vil samhandle med bruker om utførelse av tjenesten. Når du mottar tjenester i hjemmet, blir hjemmet automatisk tjenesteyters arbeidsplass. Det forventes at du bidrar til å skape en god arbeidsplass for tjenesteyter jf. bestemmelsene i arbeidsmiljøloven, og evt. nødvendig tilrettelegging i boligen aksepteres, for eksempel hjelpemidler og ommøblering  
  • Tjenesteutøver plikter å bistå tjenestemottaker med å fremskaffe relevant informasjon om kommunens tjenester
  • Tjenesten ytes og dokumenteres i henhold til vedtak
  • Det utarbeides tiltaksplaner i forhold til tjenestene
  • Tjenester i hjemmet kan ikke tilbys i situasjoner der tjenestemottaker eller andre i husholdningen viser truende eller voldelig adferd (med mindre tjenestebehovet er hjemlet i pasient- og brukerrettighetsloven §4A-1). Tjenesteutøver vil melde fra til annen instans (eks. lege, spesialisthelsetjenesten eller politiet) dersom det vurderes at det er behov for det
  • Viser hensyn i forhold til røyking innendørs og lar være å røyke i tjenesteyters nærvær 
  • Sørge for at veien er fremkommelig og trygg uansett årstid  
  • Du gir beskjed snarest mulig dersom det oppstår akutte situasjoner eller ved andre tilfeller der du ikke har behov for assistent 
  • Sørge for å ha nødvendig utstyr tilgjengelig for utøvelse av personlig og praktisk bistand 
  • God hygiene er viktig både for tjenestemottaker og tjenesteutøver. Det skal være flytende såpe/håndsprit og tørkepapir tilgjengelig
  • Det kreves at hjemmet er i en slik stand at tjenesteyter kan utføre arbeidet. Dersom boligen er særdeles skitten, kreves det at det blir foretatt rundvask før kommunal bistand settes inn. Dette må besørges av tjenestemottaker 
  • Personalet skal ikke motta personlige gaver eller penger

6.7. Oppgaver som ikke inngår i praktisk bistand

  • Rundvask («husvask»).
  • Rydde og vaske opp etter friske pårørende eller besøkende.
  • Forberedelse til høytider eller andre markeringer.
  • Hagevedlikehold (eksempelvis; plenklipping, rake, luke ugress, beskjæring av hekk og andre buskvekster og gjødsling).
  • Snørydding av områder utover det som er nødvendig for personfremkommelighet (eksempelvis; gårdsplass, fellesarealer og tak).
  • Praktisk bistand opphører når voksne barn eller andre pårørende bor midlertidig (f. eks. feriebesøk) eller fast i brukers hjem
  • Brukere som trenger akutt medisinsk/kirurgisk og psykiatrisk behandling, skal henvises til spesialisthelsetjenesten
  • Følge til lege og korttidsopphold på sykehjem
  • Hente medisiner på apotek der andre kan utføre dette
  • Tjenesteutøver har ikke anledning til å transportere tjenestemottaker i tjenestebil eller i egen bil
  • Alminnelig husarbeid uten vedtak 
  • Hjelp til dyrehold
  • Hjelp til flytting
  • Tjenesteyter har ikke anledning til å benytte brukerens bankkort for kontantuttak eller handle. Tjenesteyter skal heller ikke håndtere brukerens kontanter

 

6.8. Praktiske opplysninger

Egenbetaling, i h.h.t. Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester av 16.12.2011, kap 2., skjer på grunnlag av netto inntekt av samlet skattbar inntekt for husstanden før særfradrag. Inntektsgrensa blir justert etter grunnbeløpet i folketrygden. Minstesats av egenbetaling er statlig fastsatt, de øvrige satsene fastsettes av kommunestyret årlig.
 

Til toppen