3 Matombringing
3.1. Lovgrunnlag
Dette er ikke en lovpålagt tjeneste. Vurderes matombringing som en nødvendig tjeneste gis vedtak på innvilgelse som en del av praktisk bistand med hjemmel i Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 nr. 6, bokstav b, (personlig assistanse, herunder praktisk bistand og opplæring og støttekontakt)
3.2. Målsetting
Eldre eller funksjonshemmede som bor hjemme og har problemer med å få laget mat til seg selv, kan få maten tilkjørt. Tilbudet består av kaldpakket middag og/eller tørrmat i form av matpakke som bringes ut etter vedtak. Tjenesten skal være et supplement for å dekke ernæringsbehovet til innbyggere som av ulike årsaker ikke er i stand til å dekke dette behovet fullt ut selv, og derav forebygge feilernæring og sykdom
3.3. Kriterier for tildeling
- Det må foreligge underskrevt søknad fra bruker
- Bruker må oppholde seg i kommunen
- Bruker er hjemmeboende med fysisk, psykisk eller sosial funksjonsnedsettelse og ikke i stand til å ivareta sitt ernæringsbehov
- Dersom bruker har behov for hjelp til å varme maten, er det en forutsetning at bruker har mikrobølgeovn/airfryer
3.4. Tjenestens innhold
- Maten produseres ved kjøkkenet på Moratunet og kjøles ned. Maten blir kjørt ut til bruker etter vedtak
- Diett blir levert dersom det foreligger medisinske årsaker til det
- Eventuelt oppvarming av ferdig istandgjort mat i mikrobølgeovn/airfryer (middagsmat) og/eller utlevering av matpakker (tørrmat) etter vedtak
3.5. Tjenester som ikke inngår i matombringing
- Lage mat i hjemmet
- Alminnelig husarbeid
- Følge-/ledsagertjeneste (eks. til lege, sykehus, tannlege og korttidsopphold på sykehjem)
- Tjenesteutøver har ikke anledning til å transportere tjenestemottaker i tjenestebil eller i egen bil
- Hjelp til dyrehold
- Tjenesteyter har ikke anledning til å benytte brukerens bankkort for kontantuttak eller handle. Tjenesteyter skal heller ikke håndtere brukerens kontanter
3.6. Praktiske opplysninger
- Det anbefales mikrobølgeovn for oppvarming av ferdig istandgjort mat. Det er en forutsetning dersom bruker har behov for bistand til oppvarming fra Tjenesteutøver
- Pris per porsjon vedtas årlig av kommunestyret
- Faktura sendes ut etterskuddsvis hver måned
3.7. Hva kan du forvente av oss
- Søkerens behov kartlegges ved hjemmebesøk, evt. Helseopplysninger fra lege
- Tjenesten ytes og dokumenteres i henhold til vedtak
- Vedtak om tjenester vil bli løpende evaluert
3.8. Hva vi forventer av deg
- Opptrer høflig og har respekt for tjenesteyter
- Du gjør deg kjent med innholdet i vedtaket
- Du er til stede når tjenesten utføres
- Sørge for at husdyr ikke er til sjenanse for tjenesteyter
- Tjenesten ytes med fokus på egenmestring
- Når søknad er mottatt vil vi ta kontakt for kartlegging. Dersom det oppstår akutt behov for nødvendig helsehjelp, vil hjelpen bli satt i gang og kartlegging vil bli utført i etterkant. Vedtak fattes så snart som mulig. Det vil kunne være forskjell på den hjelpen som ble iverksatt som akutthjelp og den hjelpen som etter kartlegging av tjenestebehov, fattes i vedtaket
- Tjenesteyter vil samhandle med bruker om utførelse av tjenesten. Når du mottar tjenester i hjemmet, blir hjemmet automatisk tjenesteyters arbeidsplass. Det forventes at du bidrar til å skape en god arbeidsplass for tjenesteyter jf. bestemmelsene i arbeidsmiljøloven, og evt. nødvendig tilrettelegging i boligen aksepteres, for eksempel hjelpemidler og ommøblering
- Tjenesteutøver plikter å bistå tjenestemottaker med å fremskaffe relevant informasjon om kommunens tjenester
- Tjenesten ytes og dokumenteres i henhold til vedtak
- Det utarbeides tiltaksplaner i forhold til tjenestene
- Tjenester i hjemmet kan ikke tilbys i situasjoner der tjenestemottaker eller andre i husholdningen viser truende eller voldelig adferd (med mindre tjenestebehovet er hjemlet i pasient- og brukerrettighetsloven §4A-1). Tjenesteutøver vil melde fra til annen instans (eks. lege, spesialisthelsetjenesten eller politiet) dersom det vurderes at det er behov for det
- Viser hensyn i forhold til røyking innendørs og lar være å røyke i tjenesteyters nærvær
- Sørge for at veien er fremkommelig og trygg uansett årstid
- Du gir beskjed snarest mulig dersom det oppstår akutte situasjoner eller ved andre tilfeller der du ikke har behov for assistent
- Sørge for å ha nødvendig utstyr tilgjengelig for utøvelse av personlig og praktisk bistand
- God hygiene er viktig både for tjenestemottaker og tjenesteutøver. Det skal være flytende såpe/håndsprit og tørkepapir tilgjengelig
- Det kreves at hjemmet er i en slik stand at tjenesteyter kan utføre arbeidet
- Personalet skal ikke motta personlige gaver eller penger