4 Kommunale boliger
4.1. Formål
Formålet er å legge til rette for at personer som faller inn under nærmere bestemte målgrupper kan få leie egnet kommunal bolig. Retningslinjene skal også bidra til økt rettssikkerhet for søkere til kommunal bolig
Å skaffe seg bolig er i utgangspunktet et privat ansvar, og kommunale boliger er ingen lovfestet rettighet. Kommunalt disponerte boliger skal være et virkemiddel for å bistå særskilt vanskeligstilte på boligmarkedet
Kommunen plikter å medvirke til å skaffe boliger til personer som ikke selv kan ivareta sine interesser på boligmarkedet, herunder boliger med særlig tilpasning og med hjelpe- og vernetiltak for dem som trenger det på grunn av alder, funksjonshemning eller av andre årsaker
3.2. Virkeområde
Bestemmelsene her legges til grunn for tildeling og søknadsbehandling for kommunale boliger i Stor-Elvdal kommune. Kommunal bolig tildeles søkere som er uten fast bopel eller egnet bolig, og som er uten mulighet til å skaffe seg alternativ bolig selv
Retningslinjene gjelder boforhold som har sin forankring i avtale om bruksrett til husrom mot vederlag, jf. husleieloven § 1-1. Retningslinjene gjelder ikke tildeling av bolig til personalformål, opphold i institusjon, midlertidig botiltak i henhold til lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen § 27 (midlertidig opphold på pensjonat ol.), eller der behandling er det vesentlige i avtaleforholdet
4.3. Målgruppe for omsorgsboliger
Omsorgsboliger er et tilbud til personer som på grunn av alder, helse, funksjonshemming, mv. har et omfattende behov for en tilrettelagt bolig med hjemmebaserte helse- og omsorgstjenester i, eller i nær tilknytning til boligen, og som er avhengig av praktisk eller personlig hjelp for å greie dagliglivets gjøremål. Boligene kan være frittstående eller inneha fellesskapsløsninger, og kan ha tilknyttet bemanning hele eller deler av døgnet
Omsorgsboliger kan tilbys personer som ikke selv eller ved hjelp av annen offentlig boligbistand greier å skaffe seg egnet bolig
4.4. Ikke alternative muligheter
Søker som har alternative muligheter til selv å skaffe seg egnet bolig, er som hovedregel ikke kvalifisert for tildeling av kommunal bolig. Kommunen vil gi bistand og veiledning i alternative muligheter ved behov, for eksempel startlån og bostøtte
4.5. Kriterier for tildeling av omsorgsboliger
Følgende kriterier vektlegges ved tildeling av omsorgsbolig:
- Søker må ha lovlig opphold i Norge og ha sammenhengende folkeregisterregistrert og faktisk adresse i Stor-Elvdal kommune siste to år forut for søknad
- Søker må være fylt 18 år. Det kan gjøres unntak fra kravet om alder i særskilte tilfeller
- Mulighet for fortsatt å bo i opprinnelig hjem med bistand fra hjemmebaserte tjenester skal være prøvd ut, samt vurdert som utilstrekkelige for å ivareta søkers behov
- Nåværende bolig er utformet på en måte som gjør det vanskelig for søker å bo der, og utbedring eller endring i boligen anses å være en urimelig løsning
Søkers helsemessige og sosiale forhold tillegges avgjørende vekt ved behandling av søknaden. Et boligbehov alene gir derfor ikke rett til omsorgsbolig, og ventes normalt dekket i et ordinært boligmarked. Søkere som har behov for bistand fra hjelpeapparatet kan tildeles omsorgsbolig så fremt boligen har betydning for et helhetlig tilbud, og når annen boligbistand ikke er aktuelt
Tjenestetilbudets innhold og omfang følger av egne vedtak som fattes av Tildelerenheten
4.6. Oppfølging gjennom tjenestetilbud
Det forutsettes at søkere som etter en konkret faglig vurdering anses å ha behov for oppfølging av tjenesteapparatet for å mestre sin bosituasjon inngår forpliktende samarbeid med tjenesten om dette ved aksept av bolig
Oppfølgning kan også ha som siktemål å bistå søker med å skaffe annen bolig i løpet av leieperioden
Dersom slik avtale eller samarbeid ikke oppnås, vil det gi grunnlag for og ikke tilby leieavtale, eller forlengelse av inngått leieavtale. Oppsigelse av leiekontrakt kan likevel ikke skje i strid med husleielovens vilkår for oppsigelse
Oppfølgingens innhold og omfang følger av egne vedtak fra Tildelerenheten
4.7. Nåværende boforhold ved søknad om omsorgsbolig
Det legges til grunn at søker er eller er i ferd med å bli uten egnet bolig, og ikke har mulighet til å fremskaffe alternativ bolig selv. Boligens egnethet vurderes i forhold til søkers helsemessige og sosiale forhold. Kommunen kan gi veiledning om tilpasning av egen bolig der dette er aktuelt
4.8. Inntekt og formue ved søknad om omsorgsbolig
Tildeling av omsorgsbolig er ikke økonomisk behovsprøvd, men vurderes ut fra en helhetlig vurdering av den enkeltes hjelpebehov for tilpasset bosituasjon. Det er anledning til å søke Husbanken om bostøtte for reduksjon av boutgifter. Dette er økonomisk behovsprøvd
4.9. Uoppgjort gjeld og mislighold av tidligere leieforhold
Dersom søker har uoppgjort gjeld til Stor-Elvdal kommune, kan kommunen avslå søknad om tildeling av kommunal bolig på grunnlag av dette. Det kan stilles vilkår om at det inngås nedbetalingsavtale for gjelden dersom søker får positivt vedtak og skyldnerens økonomi åpner for det
Dersom husleie blir misligholdt vil en eventuell bostøtte utbetales til StorElvdal kommune etter reglene i forskrift om bustøtte
4.10. Tidligere tilbud om omsorgsbolig
Dersom søker tidligere har takket nei til tilbud om omsorgsbolig uten saklig begrunnelse og det ikke er endringer i søkers situasjon, kan søknad om bolig avvises. Boligens standard eller beliggenhet regnes ikke som saklig begrunnelse, med mindre tungtveiende helsemessige eller sosiale grunner tilsier noe annet
4.11. Søknad
Skriftlig søknad med nødvendig dokumentasjon sendes kommunens postmottak, evt. via aktuell fagavdeling. Kommunens søknadsskjema skal benyttes og underskrives av søker eller bemyndiget person. Søker plikter å gi nødvendige opplysninger som har betydning for søknaden. Søker godkjenner at søknaden kan behandles av Tildelerenheten og/eller kommunens bolignemnd. Alle personopplysninger skal behandles konfidensielt. Ved uriktige opplysninger, ufullstendig søknad, eller mangelfull dokumentasjon, kan behandlingen av søknaden avvises. Stor-Elvdal kommune skal i så fall orientere søker om grunnlag for avvisning av søknad, og gi nødvendig veiledning i saken
For flyktninger som mottas etter avtale mellom Stor-Elvdal kommune og Utlendingsdirektoratet stiller kommunen bolig til disposisjon uten søknad. Bosettingsvedtak må fremlegges
4.12. Vedtak
Begrunnet vedtak fattes med hovedregel om tidsbestemte husleiekontrakter for inntil 3 år
Husleielovens særregler om visse begrensninger av leietakers rettigheter vil som hovedregel gjøres gjeldende ved tildeling av kommunal bolig, jf. husleieloven § 11-1
Vedtaket skal inneholde kontrakts lengde, adresse, vilkår for tildeling av bolig, herunder evt. hjelpetiltak/oppfølging som anses som nødvendig for at søker skal mestre sin bosituasjon. Det skal opplyses om at søker må akseptere eventuelle vilkår som stilles i vedtaket. Vedtak om eventuelle tjenester gjøres av ansvarlig fagavdeling
Ved avslag på søknad skal vedtaket være begrunnet. Alle vedtak skal inneholde informasjon om klageadgang, jf. også bestemmelsene i § 19
4.13. Prioritering av søkere
Tildeling av kommunale boliger skjer etter en helhetlig vurdering av søkers behov og situasjon. Ved flere søkere enn antall ledige kommunale boliger, skal det foretas en prioritering mellom kvalifiserte søkere. I prioriteringen skal det vektlegges de kvalifiserte søkers behov og hvilke typer boliger som er tilgjengelig. Søkere som etter en samlet vurdering synes å ha de mest påtrengende boligbehov skal prioriteres. Det kan tas hensyn til at noen boformer og boliger stiller spesielle krav til sammensetning av beboere
Dersom egnet bolig ikke er ledig for prioriterte søkere på vedtakstidspunktet, skal søker føres opp på venteliste for aktuell boligtype
Det er ikke klageadgang på denne avgjørelsen
4.14. Fornyelse av leiekontrakt
Leietaker må søke om fornyelse av leiekontrakt senest seks måneder før leiekontrakten utløper. Tildeling av fornyet leiekontrakt vurderes på lik linje som ved ny søknad, etter gjeldende forskrift og ny vurdering av søkers behov
4.15. Depositum - Garanti
Ved leie av kommunal bolig stilles det krav om 2 måneders depositum
Garanti kan kreves innfridd, eller depositum kan gå til dekning av, manglende husleiebetaling, påført skade på leieobjektet, manglende vask ved utflytting, utgifter ved fravikelse og for andre krav som reiser seg av leieavtalen
4.16. Søknad om bytte av bolig
Som hovedregel gis det ikke anledning til bytte av bolig. Ved unntak legges kriterier som nevnt i disse retningslinjene til grunn for vurdering. Søknad om bytte av bolig skal være begrunnet
4.17. Omgjøring av vedtak
I tilfeller hvor søker har fått positivt vedtak kan vedtaket gjøres om til bortfallsvedtak i tilfeller hvor:
- Søker avslår botilbud uten saklig begrunnelse
- Gir uriktige opplysninger i søknad som har betydning for søknadsbehandlingen
- Ikke godtar eventuelle saklige vilkår i vedtaket
- Søkers situasjon har endret seg fra søknadstidspunktet til tidspunktet for inngåelse av leiekontrakt.
- Søker har skaffet bolig selv
- Søker får tilbud om alternativ boligbistand, og søker aksepterer slik bistand
4.18. Klageadgang
Vedtak fattet med bakgrunn i disse retningslinjene kan påklages. Begrunnet klage sendes avsender av vedtaket. Klagen må fremsettes innen tre uker etter mottatt vedtak
Gjenstand for klageadgang ved positivt vedtak kan være boligens egnethet med hensyn til type bolig, antall rom, fysisk tilgjengelighet til boligen og lengde på leiekontrakt under 3 år. Boligens standard og beliggenhet vil vanligvis ikke være saklig grunn for klage, med mindre tungtveiende helsemessige eller sosiale forhold tilsier annet
Ved negativt vedtak kan søker påklage avslag som er begrunnet i de grunnkrav som er beskrevet i retningslinjenes §§ 3 – 10
Skjønnsvurderinger knyttet til søkers behov i forhold til andre søkere, kan ikke påklages
Dersom Tildelerenheten eller kommunens bolignemnd opprettholder tidligere vedtak vil klagen sendes kommunens særskilte klagenemnd for endelig avgjørelse, jf. forvaltningsloven § 28, 3. ledd. Vedtak i klagenemnda kan ikke påklages