Tjenestebeskrivelser og tildelingskriterier for helse og mestring i Stor-Elvdal kommune

10 Helsetjenester i hjemmet

10.1. Lovgrunnlag

Helsetjenester i hjemmet er hjemlet i Helse- og omsorgstjenesteloven §§ 3-1 og 3-2 nr. 6, bokstav a, (helsetjenester i hjemmet) og omfatter ulike helsetjenester som ytes i hjemmet, herunder sykepleie og psykisk helsetjeneste.

10.2. Målsetting

•    Det er et mål for omsorgstjenesten at den skal sette innbyggerne i stand til å bo i eget hjem så lenge som mulig.
•    Tjenesteutøvelsen skal ta utgangspunkt i den enkeltes ressurser og bidra til at pasienten opprettholder eller gjenvinner størst mulig grad av egenmestring.
•    Pasienten skal sikres trygghet i den livssituasjon han/ hun befinner seg i.
•    Helsehjelp i hjemmet innvilges til alle som bor eller midlertidig oppholder seg i kommunen og fyller vilkårene for å motta nødvendig helsehjelp.

10.3. Kritierier for tildeling

Helsetjenester i hjemmet tildeles de som oppholder seg i kommunen og som fyller vilkårene for å få nødvendige helse- og omsorgstjenester.

Vurderingen gjøres med grunnlag i en kartlegging, deriblant IPLOS.

Tjenesten tildeles etter individuell/tverrfaglig vurdering for å hjelpe den som av fysiske og/eller psykiske årsaker ikke greier å ivareta eget liv eller helse på en forsvarlig måte.

10.4. Standard for tjenesten

Personlig stell og omsorg

  • Bistand til dusj, samt vask av hår. I forbindelse med dusj ytes bistand til å klippe negler ved behov, stell av vanskelige negler må foregå hos fotpleier, hårstell hos frisør.
  • Munnstell
  • Bistand til å stå opp og legge seg, personlig hygiene, samt på- og avkledning morgen og kveld.
  • Nødvendig bistand til daglig barbering.
  • Nødvendig bistand til hvile - hjelp til middagshvil der det er behov.
  • Nødvendig bistand ved naturlige funksjoner som toalettbesøk, bruk av inkontinensutstyr, stell av stomi, kateterisering og stell av ulike typer katetre.

Ernæring

  • Kartlegging og oppfølging i forhold til ernæringsmessig risiko.
  • Nødvendig bistand til regelmessig veiing og oppfølging.
  • Nødvendig bistand til å administrere sondeernæring og parenteralernæring.
  • Legge tilrette for måltider.

Tilsyn

  • For bruker med trygghetsalarm vedtas i utgangspunktet ikke tilsynsbesøk.
  • Tilsyn i form av besøk eller telefonoppfølging fra tjenesteyter skal ha en klar konkret hensikt med faglig begrunnelse.

Hverdagsrehabilitering 

  • Med hverdagsrehabilitering menes tidsavgrensede, planlagte prosesser med klare mål og virkemidler. Flere aktører/profesjoner samarbeider om å gi assistanse, veiledning eller trening til brukerens egeninnsats. Dette for å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet, sosial og samfunnsmessig deltakelse.
  • Pasienten må ha et rehabiliteringsbehov som ikke krever opphold i institusjon.
  • Det må finnes et rehabiliteringspotensiale som innebærer at søker responderer på den trening/stimuli som tjenesten inneholder.
  • Det skal utformes klart hovedmål og delmål for rehabiliteringen i samarbeid med bruker.
  • Tilbudet skal vurderes fortløpende og avsluttes så snart målsetting er oppnådd eller rehabiliteringen ikke har noen effekt.
  • Administrering av medikament
  • Hovedregelen er at brukere bør ta hånd om medisinene sine selv.
  • Brukere som kan benytte seg av multidose direkte fra apoteket vil ikke få bistand til administrering av medikamenter.
  • Bistand til å administrere medisiner (hente medisin, istandgjøring og utlevering av multidose, unntaksvis dosett) kan innvilges når:
    • Bruker har nedsett hukommelse/vurderingsevne.
    • Bruker har betydelig nedsatt funksjonsevne.
    • Bruker er rusavhengig/har rusproblem.
    • Når det ikke er mulig å administrere medisiner i multidoseordning, eksempelvis kortvarige kurer eller medisiner som ikke pakkes i multidose. 
    • Pasienten må ha hjelp til å ta medisiner til rett tid og på rett måte.

Sårbehandling

  • Hjelp til sårskift skal som hovedregel utføres på legekontoret.
  • Hjemmetjenesten kan bidra med sårstell dersom det medfører stort besvær for pasient å komme seg til egen lege og når det foreligger faglig begrunnelse for at sårstell må utføres av fagperson.
  • Sår som krever spesiell observasjon, steril behandling o.l.
  • Der det ikke kan gis opplæring til pasient eller pårørende slik at pasient eller pårørende selv kan utføre sårskiftet.
  • Sår som henvises til hjemmesykepleie skal være vurdert av lege.
  • Ved kroniske sår skal det søkes om refusjon.
  • Prøvetaking, undersøkelser, injeksjoner o.l.
  • Utføres normalt ikke til de som kan oppsøke legekontoret.
  • De tjenester som bruker kan få tilbud om andre steder, vil hovedsakelig ikke tilbys. Eksempel er ulike typer blodprøver, injeksjoner som f. eks. B12 o.l. 
  • Bruker eller pårørende må bestille drosje for at bruker skal kunne kom seg til lege. Dersom det av helsemessige grunner ikke lar seg gjøre at bruker kan få utført disse tjenestene hos lege, må det foreligge en søknad på tjeneste.
  • Måling av blodtrykk, puls og blodsukker er undersøkelser som blir gjort som ledd i en observasjon, skal begrunnes faglig og være tidsavgrenset.

Omsorg ved livets slutt

Det gis mulighet for at brukere som ønsker det, får dø i hjemmet, omgitt av sine nærmeste. I disse tilfellene skal følgende vektlegges:

  • Brukeren skal sikres best mulig pleie og stell gjennom færrest mulig personer å forholde seg til.
  • Brukerens ønsker og behov skal så langt som mulig imøtekommes.
  • Sikre at pårørende får nødvendig hjelp og støtte.
  • Det avklares samhandling med behandlende sykehus og/eller fastlege.
  • Det kan gis tilbud om smerte- og symptomlindrende behandling.

10.8. OPPGAVER SOM IKKE INNGÅR I TJENESTEN

  • Brukere som trenger akutt medisinsk/kirurgisk og psykiatrisk behandling, skal henvises til spesialisthelsetjenesten.
  • Følge til lege og korttidsopphold på sykehjem.
  • Hente medisiner på apotek der andre kan utføre dette.
  • Tjenesteutøver har ikke anledning til å transportere tjenestemottaker i tjenestebil eller i egen bil.
  • Alminnelig husarbeid 
  • Hjelp til dyrehold
  • Hjelp til flytting
  • Tjenesteyter har ikke anledning til å benytte brukerens bankkort for kontantuttak eller handle. Tjenesteyter skal heller ikke håndtere brukerens kontanter

10.9. HVA KAN DU FORVENTE AV OSS

  • Når søknad er mottatt vil vi ta kontakt for avtale om hjemmebesøk eller samtale.
  • Dersom det oppstår akutt behov for nødvendig helsehjelp vil hjelpen bli satt i gang og kartlegging vil bli utført i etterkant. Vedtak fattes så snart som mulig. Det vil kunne være forskjell på den hjelpen som ble iverksatt som akutthjelp og den hjelpen som etter kartlegging av tjenestebehov, fattes i vedtaket.
  • Bruker får beskjed senest samme dag dersom avtaler må forandres.
  • Tjenesteyter vil samhandle med bruker om utførelse av tjenesten.
  • Tjenesten organiseres på en slik måte at det tilstrebes færrest mulig tjenesteytere.
  • Tjenesten ytes og dokumenteres i henhold til vedtak.
  • Tjenesteutøver skal opptre høflig og ha respekt for tjenestemottaker som person.
  • Tjenesten ytes med fokus på egenmestring.
  • Tjenesteutøver kan bistå tjenestemottaker ved behov for å søke om andre tjenester eller få enkeltvedtaket revurdert, samt hjelp til å skrive klage.
  • Tjenesteutøver plikter å bistå tjenestemottaker med å fremskaffe relevant informasjon om kommunens tjenester.
  • Det utarbeides tiltaksplaner i forhold til tjenestene.

10.10. HVA VI FORVENTER AV DEG  

  • Opptrer høflig og har respekt for tjenesteyter
  • Du gjør deg kjent med innholdet i vedtaket
  • Du er til stede når tjenesten utføres
  • Sørge for at husdyr ikke er til sjenanse for tjenesteyter 
  • Tjenesten ytes med fokus på egenmestring    
  • Når søknad er mottatt vil vi ta kontakt for kartlegging. Dersom det oppstår akutt behov for nødvendig helsehjelp, vil hjelpen bli satt i gang og kartlegging vil bli utført i etterkant. Vedtak fattes så snart som mulig. Det vil kunne være forskjell på den hjelpen som ble iverksatt som akutthjelp og den hjelpen som etter kartlegging av tjenestebehov, fattes i vedtaket 
  • Tjenesteyter vil samhandle med bruker om utførelse av tjenesten. Når du mottar tjenester i hjemmet, blir hjemmet automatisk tjenesteyters arbeidsplass. Det forventes at du bidrar til å skape en god arbeidsplass for tjenesteyter jf. bestemmelsene i arbeidsmiljøloven, og evt. nødvendig tilrettelegging i boligen aksepteres, for eksempel hjelpemidler og ommøblering  
  • Tjenesteutøver plikter å bistå tjenestemottaker med å fremskaffe relevant informasjon om kommunens tjenester
  • Tjenesten ytes og dokumenteres i henhold til vedtak
  • Det utarbeides tiltaksplaner i forhold til tjenestene
  • Tjenester i hjemmet kan ikke tilbys i situasjoner der tjenestemottaker eller andre i husholdningen viser truende eller voldelig adferd (med mindre tjenestebehovet er hjemlet i pasient- og brukerrettighetsloven §4A-1). Tjenesteutøver vil melde fra til annen instans (eks. lege, spesialisthelsetjenesten eller politiet) dersom det vurderes at det er behov for det
  • Viser hensyn i forhold til røyking innendørs og lar være å røyke i tjenesteyters nærvær 
  • Sørge for at veien er fremkommelig og trygg uansett årstid  
  • Du gir beskjed snarest mulig dersom det oppstår akutte situasjoner eller ved andre tilfeller der du ikke har behov for assistent 
  • Sørge for å ha nødvendig utstyr tilgjengelig for utøvelse av personlig og praktisk bistand 
  • God hygiene er viktig både for tjenestemottaker og tjenesteutøver. Det skal være flytende såpe/håndsprit og tørkepapir tilgjengelig
  • Det kreves at hjemmet er i en slik stand at tjenesteyter kan utføre arbeidet. 
  • Personalet skal ikke motta personlige gaver eller penger

10.11. PRAKTISKE OPPLYSNINGER

  • Det er ikke egenbetaling for helsetjenester i hjemmet.
  • Akutte situasjoner kan oppstå slik at oppdrag kan bli forskjøvet.
  • Oppgavene i hjemmesykepleien skal utføres av personell med helsefaglig kompetanse. Hjemmesykepleien skal kunne ta hånd om komplekse brukerbehov, med god faglig støtte fra fastlege og sykehus.
  • Hjemmesykepleien skal motivere til egenomsorg gjennom trening og opplæring, og motivere brukeren til å ta vare på seg selv og få et meningsfylt liv. Bruk av tekniske hjelpemidler, oppfølging av ergo- og fysioterapeut, motiverer til å være i aktivitet og benytte seg av kommunens aktivitetstjeneste, eksempelvis frivilligsentralen, er viktige tiltak.
  • Bruk av individuelle planer (IP) kan være et nyttig hjelpemiddel for å koordinere tilbud til den enkelte bruker, men utløser ikke flere eller andre tjenester.
     
Til toppen